nina sobell

 

artistes_portraits_nina_sobell

Artiste née à Long Island, NY (US) en 1947. Vit et travaille à New York.
Nina Sobell est une pionnière de la vidéo, de l’interactivité et des performances sur le Web .
Depuis 1969, elle utilise la vidéo afin d’enregistrer les interactions spontanées des spectateurs de ses sculptures .
Parmi ses projets remarquables, on peut citer « Parkbench », « VirtuAlice », ainsi que l’emblématique expérience filmique : « Interactive Encephalographic Brainwave Drawings »
Nina Sobell a présenté «Brainwave Drawings » et « Videophone Voyeur » (1977) à l’Université Libre Internationale Joseph Beuys, dans le cadre de la Documenta VI.
Elle a reçu, pour ces vidéos pionnières, les awards de la NEA ( National Education Authority) et de la NYSCA (New York State Council on the Arts) dans les années 70.
Son travail est représenté aux Etats Unis, en Europe et au Japon.
Pendant les années 2007-2008, Nina Sobell a été artiste en résidence à « Location One », New York, soutenue par la Fondation Andy Warhol pour les Arts Visuels.
Entre autres nombreuses manifestations, ses oeuvres ont été exposées : au Getty Muséum, Los Angeles -2008- , dans le cadre de l’exposition «Video Californienne », au Festival d’art contemporain Tina B. à Prague -2009-, au Whitney Museum , NY dans le cadre de « Videoworks », au Kunst Forum de Vienne -2008-, «Papyri» à Venise -2012-, et à l’occasion de «Lace» PST  à Los Angeles -2011-.
Plus récemment, dans le cadre de l’exposition « New Language beckons us » dans la collection Fales, NY University, 2013.


››› Lire la biographie détaillée de Nina Sobell ›››

Nina Sobell is a New York-based artist who has produced a broad body of work embracing various themes, strategies, and mediums, including video, performance, installation, sculpture and live TV. A participant in the feminist performance movement of the 1970s, her conceptually-based work ranges from taboo performances and museum installations to interactive video matrixes for public participation.
Sobell began using video in the ’70s as a way to study spectators’ interactions with her sculptures, which were placed anonymously in public areas. Exploring video-sculpture, Sobell was intrigued with creating psycho-social transformations via video technology, making environments and mobile structures to physically engage the viewer. Pursuing video’s relation to the subconscious led Sobell to her well-known Brainwave Drawing piece, in which a screen monitor registered the brainwaves of two people and their silent attempt to communicate with each other. Most recently, she has been an AIDS activist, producing the first live viewer-directed AIDS information telecast for TV. She is in the process of creating an interactive AIDS information CD, a virtual brainwave drawing reality, and animating her neo-primitive sculptures via video computer.



“Working with time, perception, exploring cognitive theories as art, led me further into the non-static world of video. At this point, I needed to retreat into an intimate personal dialogue, making sculpture for video camera space only, compressing time and private experience.”

 Nina Sobell

 


Publications : Dog days of Venice- Giorni di Cani di Venezia .